|
||||||||
|
Lang voordat de markt overspoeld werd met goedkope copycat-releases van lage kwaliteit, stond ROCKSTAR Records samen met ACE Records en Bear Family Records bekend om hun heruitgaven van hoge kwaliteit en hun “Killer-No-Filler”-ideologie. RR slaagde waar grote labels faalden, door de muziekfans te voorzien van zowel uitgegeven als niet-uitgegeven muziek van klassieke R'n'R-artiesten. Atomatic en Koko Mojo Records zijn zelfstandige divisies van het bvba Rockstar Records Limited. Het Rockstar Records label werd opgericht in 1979 en is gevestigd in de UK in het Spindrift Records House in Clacton-on-Sea in het graafschap Essex. De zetel van KM Records is gevestigd in de tweede grootste stad van Ierland, Cork. Het doel van Koko Mojo Records is heel simpel: onder de noemer Blues/R&B dansbare muziek uit de jaren 1950 uitbrengen. Hun cd-compilaties zijn samengesteld door ervaren dj's en hun belangrijkste doel is om je te laten dansen “From Argentina via Los Angeles to Ireland, from Blues to Hillbilly and Rockabilly...”. Er dient hierbij opgemerkt te worden, dat er een verschil is tussen de originele, traditionele r&b (een term die uit de jaren voor WOII stamt en die staat voor stevige, rauwe muziek, die zich meer richt op jazz, gospel en blues) en de hedendaagse, moderne r&b (een muziekgenre dat er wel wat van wegheeft en dat een combinatie is van soul, funk en hiphop). Moderne r&b werd populair na het discotijdperk van de jaren tachtig. De huis DJ, die heelwat cd’s voor KM compileerde is de Italiaans-Amerikaanse blues en roots zanger, gitarist en mondharmonicaspeler, Victor Mac, beter bekend als “Little” Victor. Hij is vooral bekend door zijn samenwerking met Louisiana Red op de albums ‘Back to the Black Bayou’ (2009) en ‘Memphis Mojo’ (2011). De reeks RHYTHM & BLUES HELL RAISERS werd samengesteld door dj Jay Mark Armstrong. Hij sprokkelde niet minder dan 30 nummers die zich inhoudelijk vooral focussen op drank, drugs, relaties, seks en nog méér aanverwant “verval”. HELL RAISERS VOL.2 kreeg de titel JAIL BIRD, verwijzend naar het enige gezelschap dat een gevangene in donkere dagen soms had.
R&B HELL RAISERS VOL.2: JAIL BIRD De rauwe dansritmes variëren van “hip” tot “jive” en dekken muzikaal/historisch een periode vanaf de decadente jaren dertig/veertig tot begin sixties. Zoals steeds blijft KOKO MOJO ook nu trouw aan hun “killer no filler” ideologie en komt ze “aandraven” met bekende én soms wat minder bekende/obscure artiesten c.q. nummers. We luisteren met dj Armstrong graag naar “music from the past with a remastered sound that will shake the speakers…”. De eer om te openen gaat naar de CRAWFORD BROTHERS en hun “I Ain’t Guilty”. Het B-kantje van de swingende 45-toeren single uit 1957 van de broers Clyde en Jimmy Crawford (beide waren in hun vrije tijd jazz muzikanten) werd voor het eerst uitgebracht op het Aladdin label. SONNY KNIGHT, sommigen kennen hem misschien van zijn hit uit 1956, "Confidential" of onder zijn alias "Joe Smith", doet dan de titel song, “Jail Bird”. IVORY JOE HUNTER is één van de “minder” bekenden. Wie kent zijn “Got Your Water On”? Of LITTLE CAESER’s rocker “Who Slammed the Door”? Met FATS DOMINO en zijn “You Done Me Wrong” komen we bij het eertse zwaargewicht. Hij deed de opnames vanachter zijn piano met Dave Bartholomew (trompet), Lee Allen, Herb Hardesty (tenor sax), Walter Nelson (gitaar), Frank Fields (bas) en Cornelius Coleman (drums). KID GUITAR THOMPSON -een tijd lang dachten sommigen dat het Flash Terry was- was een naam die door producers van Dore Records werd gegeven aan Chicago-gitarist Wiley Terry, broer van Flash Terry en pleegbroer van soul/blues zanger Ted Taylor, die hij op veel vroege nummers ondersteunde. Hij zingt hier over in ”My baby Done Me Wrong” over het verdriet dat hem aangedaan werd. Op deze reis ontmoeten we verder nog de THREE BITS OF RHYTHM met hun “Root Beer Sizzle Sazzole Sizzle”, THE ARISTO-KATS (William “Lefty” Bates: gitaar, Orlando Rudolph: trompet, Quinn Wilson: bas & Julius Wright: piano) met “Jack, You’re Dead” (een nummer geschreven door Dick Miles en Walter Bishop. Het nummer werd opgenomen door Louis Jordan en zijn Tympany Five in 1946)en “the great” BIG JAY McNEELY met zijn “All That Wine Is Gone”. HAROLD “THUNDERBIRD” WARD vat het op “How Wild Can a Woman Be” hoe een vrouw soms kan zijn. Met “Down the Road” van SMILEY LEWIS eindigt de trip en deze JAIL BIRD. ‘R&B HELL RAISERS VOL.2: JAIL BIRD’ is een compilatiealbum met 30 originele nummers uit de jaren vijftig/zestig, die staan voor typische soms stevige, rauwe r&b. Het album archiveert een deel van de muziekgeschiedenis die aan de basis ligt van wat nu wereldwijd vele muzikanten aanvuurt om te spelen en die vele muziekliefhebbers boeit…” Eric Schuurmans
|